Angkor Wat

En tidig morgon i Siem Reap mötte vi upp vår tuk tuk-chaffis utanför hostelet och brummade iväg till Angkor wat, det stora templet på bilden under här. Där såg vi solen gå upp som ett stort rött klot, sedan började vi knata omkring. Väldigt coola byggnader, och sjukt imponerande hur man kunnat bugga dem för så länge sedan. Vi såg ett par andra tempel också som vi åkte till med tuk tuken, ett med massa Buddha-ansikten på som var väldigt fint.

På morgonen hade här chaffis berättat för oss att Michelle Obama var vid templet igår, han visade bilder där hon stod tillsammans med en polis utanför. Under dagen när vi åkte omkring så kom det en lång poliskaravan med bilar med amerikanska flaggan på, så där var hon! Och typ två meter bort var vi, det ni.

Zipline, Koh Rong

Och just det! Innan vi lämnade ön Koh Rong så lekte vi runt lite i Zipline-banan som finns där. Det var ett roligt lite äventyr och man var allt lite öm i musklerna efteråt. När vi var som högst upp så var vi 27 meter över marken, dinglandes med benen över trädtopparna. Man fick ta sig runt blend träden på olika vis, ibland med hängbroar, ibland brädor som hängde fritt i snören men det roligaste var helt klart att haka sig fast på 100-meters linan, ta ett steg ut och glida iväg :)

Siem reap & floating Village

Vi har nu anlänt norra Kambodja och staden Siem Reap efter cirka 13 timmar på buss. Resan var faktiskt inte alls så jobbig som man kan tro, vi åkte på natten så bussen var en så kallad "hotelbus" med liggplatser, kuddar och filtar. Man hade en "dubbelsäng" som var kanske en meter bred Max, runt den fanns gardiner som man kunde dra för så därinne i vår lilla koja sov vi i princip hela natten. Redo för en ny dag när vi kom fram!

Bussarna brukar ofta stanna utanför städerna på ganska öde busshållplatser, dock med ett helt lass väntande tuk tuk's. Vi betalade två dollar för att åka med till stan och han som körde hjälpte oss att hitta ett billigt boende. Senare på kvällen såg vi honom bakom baren, haha. Här är bra iallafall, vi har ett rum med två enkel sängar, egen dusch och toa och vi betalar cirka 40kr per person.

Efter lite frukost åkte vi iväg till en flytande by, låter kanske lite konstigt, men det är ett helt samhälle uppbyggt på en stor sjö. Människorna som bor där är väldigt fattiga och de bor där för att det inte kostar någonting för dem. Alltså ingen hushyra, kostnad för mark på land eller så. Deras flytande hus guppar omkring över ett stort område på sjön och sitter fast med rep i stora träpålar som de satt fast på bottnen i det cirka en meter djupa vattnet. Här ute hade de både butiker, fiskmarknad, skola och kyrka. Vi fick besöka skolan och barnen som gick där, det slår en verkligen att vi människor lever i helt olika världar men på samma planet... Vår guide berättade att det är många utav barnen som sover i skolan då deras föräldrar är i väg och jobbar på andra platser under längre perioder.

Vi och några utav barnen i skolan.
Så här ser husen ut, liksom byggda på flottar som flyter på det smutsiga vattnet.

Sjön används som både klädtvätt, dusch, toalett och -efter enklare rening- dricksvatten. Man kan förstå att det är många som blir sjuka här, guiden visade oss att de hade ett litet lager av medicin till de som bor där. Vi har hört utav en tuk tuk chaufför som körde oss i Phnom Pehn att det är många som där av enkla sjukdomar här, för att det knappt är någon som har råd med sjukvård.

Vi med lite utsikt över byn i bakgrunden.

Påväg till sjön åkte man på en flod, utmed kanterna där gick folk och fiskade och meckade men sina båtar. Nu var vattnet cirka en meter djupt, men under regnsäsongen stiger det till 8-9 meter. Utmed flodkanten fanns också en kyrkogård, jag frågade varför de begraver folk så nära vattnet, där gravarna är täckta av vatten stora delar av året, återigen var det på grund utav att den här marken var gratis.