Whats up? Spring break! ♥

Idag har jag haft min sista föreläsning på galet länge. Från och med imorgon har jag hela tre veckors "spring break", och när det är över ska vi ha praktik i några veckor innan vi är tillbaka på universitetet. Känns nästan lite too good to be true. Det känns också helt sjukt att det redan är lov, det betyder ju att över en tredjedel av tiden här redan är förbi. Men ännu finns det mycket att se och göra som tur är, frågan är dock hur tiden ska räcka till... De kommande tre veckorna är planerade med massa kul iallafall, ser fram emot allting så mycket!☺

Idag har jag besökt skolan jag ska göra min praktik på och träffat läraren som är ansvarig för mig. Det var en väldigt fin skola, och det ska bli kul att se hur allting fungerar här. Mycket är säkert liknande mot hemma, men tror också att det finns en hel del skillnader. Efter mötet pallrade jag mig till skolan och gick på sista föreläsningen efter att ha legat sjuk i sängen de senaste två dagarna. 🤧

De har föresten satt upp de här hemska "presentationerna" av oss internationella studenter i universitetets lobby. 😅

En helg i Alperna

För ett par helger sedan spenderade jag och mina roomies några dagar på skidor bland snöiga berg! Har aldrig åkt skidor i alperna förut, och det var så häftigt! Tyvärr var det mulet och ganska dimmigt till och från, så lite besvikna var vi för det då vi hade hoppats på sol, blå himmel och lunch ute i backen! Men vi hade en grym helg ändå.☺ Vi bodde på ett enkelt hotell i den lilla skidorten Flumserberg. Vårt hotell låg precis bredvid skiduthyrning och skidlift så vi kunde inte haft ett bättre läge! På kvällarna var vi ute och åt innan vi somnade gott efter all frisk alp-luft. En av kvällarna åt vi traditionell rösti på en riktigt mysig restaurang, såg lite ut som en gammal skidstuga. I Flumserberg fanns det massa pister, så många att vi till och med lyckades hamna helt vilse i en "öde" backe på andra sidan berget. Som sagt var det första gången jag åkte skidor någon annan stans än i svenska fjällen, men oj vad mycket större det var här. Den högsta toppen vi var uppe på var lite över 2000m. Så nu kan jag kryssa för åka skidor ner för ett berg på minn swiss-bucket list.☺

Fab weekend ♥

Vilken härlig och händelserik helg det blev! Fredagen spenderade jag inne i fina Konstanz med lite shopping och förberedelser inför helgen. Älskar verkligen att strosa omkring i gamla stan där, det är så mysigt. På eftermiddagen cyklade jag och ett par andra till universitetet i Konstanz, där vi skulle fixa biljetter till söndagens utflykt. Oj vad långt det var dit! Efter påsk kommer jag läsa en kurs där på måndagar, så då kommer jag få starta i tid för att för det första komma fram, och sen hitta till rätt rum i den laburint som var universietet. Det låg väldigt fint med utsikt över Bodensee iallafall! Väl tillbaka i centrum åt vi middag och drack lite vin på den irländska puben. Härlig fredag! ♥

Utsikten från Konstanz universitet

Lördag
Dags för vår första tur till Alperna! Taggade men lite morgontrötta cyklade jag och Laura till skolan klockan 6.45 på morgonen där vi skulle möta de andra och killen som körde oss till Lenzerheide, där vi spenderade dagen. Alltså, utsikten från en alptopp är verkligen something else. Trots att det var lite gråmulet var vyerna så sjukt häftiga. Längtar tills kommande helg när nästa alp-äventyr väntar! Denna gången åkte jag och Irené en slags släde, eller "rodel" om man så vill. Vi fick ta en gondol upp till en av bergsplatåerna, och där började sledgebanan när till botten. Det gick mycket fortare att åka på den än vad jag trodde, och det var så kul! Efter fyra rundor upp och ner för berget och många skratt senare var det dags för lunch tillsammans med de andra som vart på skidkurs. Skolan bjussade på lyxrestaurang, som var mer en komiskt än flott upplevelse. Vi tog också en liten promenad runt en frusen och översnöad alpsjö omringad av berg. Blev kär i bergen denna helgen, minst sagt.

Söndag
En liten eftermiddagstur till Meersburg stod på schemat denna dag! Meersburg ligger på andra sidan Bodensee kan man säga. Vi cyklade till färjeplatsen som ligger ungefär 5 kilometer bort. Där mötte vi de internationella studenterna från universitetet i Konstanz och guiden, som tog oss med på den 15 minuters långa resan över vattnet. Meersburg är en väldigt liten stad med mycket historia och med massa vinodlingar. Vi fick se två slott och gå på guidad tur i ett av dem. Det var så sjukt kallt där innanför de tjocka stenväggarna, men häftigt och definitivt värt ett besök. Just denna dag var det väldigt lugnt i staden, men jag kan tänka mig att alla uteserveringar som nu stod tomma är fulla med folk när solen skiner och allt är öppet. Får definitivt åka tillbaka framåt sommaren! Vi spenderade hela eftermiddagen där bland slotten och värmde oss sedan med varm choklad på ett litet café. Väl tillbaka i Konstanz cyklade vi in till centrum och åt grekiskt till middag innan vi cyklade hem till Kreuzlingen, trötta men nöjda efter en riktigt härlig helg!