PHTG vs LNU

Trots att jag försöker roa mig och upptäcka så mycket jag kan och hinner här, så spenderar jag ju faktiskt en hel del tid i skolan också - och universitetet, det är ganska annorlunda jämfört med hemma.Tänkte jag skulle skrivit det här inlägget i halvtid ungefär, men tiden bara flyger iväg! Nu är det inte ens två månader kvar tills jag ska åka hem, och det känns helt galet. Tänkte iallafall att jag skulle berätta lite om hur det är att plugga på Pädagogische Hochschule Thurgau, och vad de störta skillnaderna är jämfört med hemma.

♦ Schemat och upplägget är väldigt annorlunda, här läser vi alla kurser samtidigt och har ett stående schema som är samma för varje vecka. Istället för att läsa en kurs i taget och tenta av den efter fem veckor som hemma, så läser vi alla kurser parallellt och har två "exam weeks" i slutet av terminen.

♦ Alla föreläsningar och lektioner är obligatoriska, och vi får läxor! Det hela känns lite som att vara tillbaka på gymnasiet igen. Vi har lov att missa två lektioner i varje kurs, missar man fler får man kompensera med någon extra uppgift. På varje föreläsning/lektion skickas det runt en liten "sign in list" där man skriver under på att man närvarat.

♦ Studenterna kallar sina lärare vid efternamn, precis som eleverna på min praktikplats kallade mig för Frau Modig. Även de flesta lärare kallar oss studenter vid efternamn, med vissa undantag.

♦ På grund utav att vi läser alla kurser parallellt och att vi inte är uppdelade klassvis som hemma, så blir lektionerna väldigt utspridda över dagarna. Varje dag har jag flera timmars håltimma, och vi har också väldigt sena lektioner. Två dagar i veckan slutar jag klockan 6 och en gång klockan 7. Hemma klagar vi högt om vi skulle råka ha föreläsning till klockan fem en dag. Lektionerna börjar också ganska tidigt, min tidigaste är kl 07.45!

Allt som allt så gillar jag det ändå här, det är ganska skönt att ha lite omväxling med alla olika lektioner som man har i veckan, samtidigt som jag fasar lite för tentaveckorna när allting ska sitta i huvudet samtidigt. 😅

En liten tur till Österrike 🇦🇹

Idag åkte jag, Emma och Tamara på en liten dagstur till Bregenz, Österrike. En ganska liten men ändå livlig stad precis vid Bodensee. Vi strosade runt lite vid vattnet när vi först steg av tåget. Tågresan tog förresten bara 1,45h - kommer verkligen sakna att ha såhär nära till nya spännande platser sen när jag kommer hem. Bregenz kändes ganska exotisk ändå, påminde lite om städerna runt Lago di Garda, kanske för att det fanns berg runt omkring.

Vi kollade också in de äldsta delarna av staden, så mysigt och så himla tyst och lugnt. Efter någon timme i dalen åkte vi upp till berget Pfänder, där uppe var det så fin utsikt! Det kallas för Das dreiländereck, tre-länders-hörnet, då man kan se både Schweiz och Tyskland samtidigt som man är i Österrike. Ganska coolt ändå, om ni frågar mig. Tittade man åt andra hållet kunde man se en lång rad med alpberg, några av dem som vi redan varit uppe på. Där fanns också en liten djurpark som vi tog ett varv i efter att vi ätit lunch och druckit Radler på toppstugans uteservering.☀️

Mamma på besök 💗

Under andra veckan på mitt spring break var mamma här hos mig och hälsade på. Det var så mysigt och härligt att ha henne här och vi såg så mycket fint! Vi hade bestämt att hon skulle ta tåget hit till Kreuzlingen själv, men istället överraskade jag henne i ankomsthallen på flygplatsen. Din min var oslagbar när du fick syn på mig mamma, hihi.😘

Från flygplatsen tog vi tåget till Konstanz och åt kvällsmat och drack en öl på den irländska puben. Nästa dag väntade en utflykt till fina Appenzell! Vi åkte ett lite mindre tåg en bit upp i bergen, till den lilla byn Jacobsbad. Där tog vi en cable car upp till Kronberg, 1663 meter över havet. Där uppe var det så sjuukt fin utsikt över snöiga alptoppar och gröna ängar.

Vi åkte också till den lilla staden Appenzell där vi strosade omkring lite på de mysiga gatora, åt lunch ute i solen och besökte ett litet ölbryggeri.

Dagen därpå spenderade vi i Konstanz. På förmiddagen gick vi runt i gamla stan och efter en lunch i solen tog vi bussen till Mainau. Mainau är en ö i Bodensee där de har massa fina planteringar, ett stort "slott" och en liten djurpark. Där är så himla fint, och solen och de 24 graderna varmt gjorde dagen ännu bättre. ☺

Det var verkligen härliga dagar med mammsen! Som alltid går det alldelles för fort när man har det så oförskömt bra, och det var så jobbigt att säga hejdå. Nu har jag nått andra halvan av min tid här, och jag har en känsla av att de sista månaderna kommer springa förbi. Ska försöka ta in och njuta av varje minut, sen är jag hemma hos alla fina igen. ♥